کد خبر: 22151
تاریخ انتشار: سه شنبه 23 بهمن 1397 - 10:15   12 February 2019
ارسال به دوستان
الف الف

ورزش بوشهر: در آتش سوزی شبانه که از نظر ما عمدی بود، حدود 52 قایق هیات در انبار دهکده گردشگری بوشهر ازبین رفت و هنوز پرونده اش در پلیس آگاهی باز است/ تنها اقساط این قایق ها برایم ماند که هنوز در حال پرداخت آن هستم.

جوانترین رییس هیات های ورزشی استان سکان دار ورزش قایقرانی بوشهر است. مهدی زارعی  اگرچه از هواداران باسابقه تیم فوتبال شاهین بوشهر است و اکنون مسئولیت کانون هواداران این تیم را نیز برعهده دارد، اما ورزش حرفه ای خود را در زمینه قایقرانی آغاز کرده است.

به گزارش «ورزش بوشهر»؛ او از شرایط بغرنج هیات قایقرانی و تعطیل شدن فعالیت هایش در سال های قبل از 94 می گوید و اینکه با اعتماد اعضای مجمع به ریاست این هیات ورزشی انتخاب شد و امروز با فعالیت و عملکرد صورت گرفته، قایقرانی بوشهر رتبه سوم کشور را دارد.

به عنوان یک هوادار باسابقه تیم فوتبال شاهین بوشهر، چطور شد که از رشته قایقرانی سردرآوردید؟
علاقه به باشگاه شاهین در خون من است و از کودکی با همین تیم بود که به ورزش علاقه مندم شدم. الان هم از پایان بازی شاهین به مصاحبه آمدم، اما  فعالیت حرفه ای من از سال 91 در رشته دراگون بت بود که زیرمجموعه انجمن های ورزشی بود و سال 92 هم مسئول کمیته این ورزش شدم. در آن سال ها هیات قایقرانی استان بوشهر عملا غیرفعال و تعطیل شده و خبری از موفقیت های اوایل دهه 80 در این رشته نبود. در آن زمان با پیشنهاد دوستان، کاندیدای ریاست هیأت قایقرانی استان شدم و اعضای مجمع نیز اعتماد کرده و به بنده رای مثبت دادند. خوشبختانه از همان شروع کار، با حمایت فدراسیون و استان مواجه شده و با باشگاه مقاومت در لیگ کشوری حضور یافته و سوم کشور شدیم که برای سال نخست عملکرد خوبی بود و استارت فعالیت های بعدی شد.

 

 

شما هیأت قایقرانی را در چه شرایطی را تحویل گرفتید؟
با توجه به اینکه فعالیت هیأت در شهر بوشهر از سال 88 تعطیل شده بود، در سایر شهرستان ها هم فعالیتی صورت نمی گرفت و ورزشکار فعالی به آن صورت نداشتیم. در آن مقطع، هیات با 4 میلیون تومان بدهی و یک دفتر اندیکاتور تحویل من شد. امروز خوشبختانه پس از 3 سال، در اغلب شهرستان ها کمپ قایقرانی داریم، 1200 ورزشکار دارای کارت بیمه به همراه 2 ورزشکار ملی، 5 داور بین المللی، 3 سرمربی تیم ملی و 3 مدرس فدراسیون داریم. ضمن اینکه رتبه هیات آن زمان 28 کشور بود، ولی امروز پس از استان های تهران و گیلان به رتبه 3 رسیده ایم و خوشبین هستیم با توجه به موفقیت هایی که امسال داشته ایم، در رتبه بندی سال 97 از سوی فدراسیون ارتقا داشته باشیم.

همچنین اولین استان هستیم که لیگ استانی داریم که هفته اول در دیلم، هفته دوم در تنگستان برگزار شد و هفته سوم هم پس از دهه فجر در شهر بوشهر برگزار خواهد شد. همچنین مسابقات بین المللی دراگون بت در سال 95 به مناسبت روز بوشهر برگزار کردیم و اسپانیا به عنوان قهرمان اروپا هم شرکت کرد. اسفندماه سالجاری هم با حضور حدود هزار ورزشکار دراگون بت در بخش آقایان و خانم ها میزبان مسابقات کشوری هستیم. پیش از این نیز دو میزبانی مسابقات آب های آرام در عسلویه و بوشهر و اردوهای تیم ملی را داشته ایم که رضایت فدراسیون هم کسب شده و همه این اتفاقات نتیجه رشد و گسترش ورزش قایقرانی در استان است، طوری که امروز در همه شهرستان های ساحلی جز کنگان کمپ داریم که ورزشکاران آن هم به عسلویه مراجعه می کنند.

رشته کاناپولو چه زمانی در استان شروع به فعالیت می کند؟
برای شروع کار، خانم دهقانی که یکی از ورزشکاران قایقرانی است به عنوان مسئول کمیته کاناپولو معرفی کرده و در بوشهر فعالیت اولیه را شروع کرده ایم، امّا چون این رشته مختص استخر است و شهرستان جم فاقد دریا است، هدف اصلی ما این است که شهرستان جم شروع کننده اصلی کاناپولو در استان باشد. در این راستا پیگیر حضور یک ملی پوش برای فعال کردن کانوپولو در این شهرستان هستیم.

ساخت پیست مجهز قایقرانی بوشهر که دو سال پیش در سفر وزیر ورزش خبر آن منتشر شد در چه وضعیتی است؟
چون هنوز وضعیت مالکیت زمین در دهکده گردشگری مشخص نشده، احداث این پیست شروع نشده است. در همین مدت اداره کل ورزش استان پیگیری خوبی داشته تا استانداردترین کمپ قایقرانی کشور احداث شود و در این راستا با دعوت از معاون پشتیبانی وزارت ورزش، قول اختصاص 15 میلیارد تومان داده شده و استاندار هم قول تامین مابقی هزینه را داد.  اکنون در حال نقشه برداری و پیگیری برای تملک زمین به طول 2200 متر و عرض 150 متر جهت این کمپ هستیم تا پس از تملک، اداره ورزش و جوانان قادر به هزینه کرد در آن باشد. اگر این کمپ به بهره برداری برسد، استان بوشهر شرایط خوبی خصوصا در نیمه دوم سال برای میزبانی مسابقات ملی و بین المللی دارد.

شرایط مالی هیات چگونه است؟
سالیانه 30 تا 40 میلیون تومان از اداره کل ورزش و جوانان کمک می شود که عمدتا برای هزینه اعزام ورزشکاران است. البته سال های گذشته پارس جنوبی هم کمک هایی می کرد، ولی به دلیل آنچه مشکلات مالی می دانند، کمک های شان به این رشته قطع شده است. در این شرایط برای اینکه ورزشکاران ما آبرومندانه راهی مسابقات شوند، از بازار و اسپانسرها گدایی می کنیم. این در شرایطی است که ورزشکار ما با 8 ماه تمرین نایب قهرمان آسیا می شود و اگر شاهد حمایت مناسب تری در استان باشیم، جایگاه بهتری خواهیم داشت.

 مشکل جدی شما در توسعه ورزش قایقرانی در سواحل چیست؟
برای ایجاد سرپناهی جهت حفاظت از قایق و لوازم ورزشکاران با امور اراضی، شرکت آب و اداره بندر درگیری های زیادی داریم که می گویند در حریم ساحل نباید ساخت و سازی صورت بگیرد، درحالی که مغازه و شرکت هایی هستند که بدون توجه به این الزامات ساخت و ساز می کنند. چون امکان جابجایی قایق ها از کنار آب نیست، اگر امکانی باشد که بتوان محلی نزدیک ساحل برای رختکن، دوش و دفتر باشگاهها ایجاد کنیم، راه این رشته هموارتر می شود. در استان های شمالی ویلاهای کنار ساحل است و می توان برای دفتر باشگاه اجاره کرد؛ ولی در جنوب مثل بوشهر برای نگهداری قایق و دفتر باشگاه کنار ساحل مشکلات زیادی داریم. رایزنی های ما هنوز به نتیجه ای نرسیده از این رو از شهرداری های استان درخواست داریم با ورزش های آبی خصوصا قایقرانی همکاری کنند و زمینی 100 متری در کنار ساحل جهت توسعه این ورزش اختصاص دهند.

ماجرای آتش سوزی قایق های هیات در سال 95 به نتیجه مشخصی رسید؟
سال 95 و بعد از مسابقات بین المللی دراگون بت که برگزار کردیم، در یک آتش سوزی شبانه که از نظر ما عمدی بود، حدود 52 قایق هیات که در انبار دهکده گردشگری بود ازبین رفت. متاسفانه پرونده هنوز در پلیس آگاهی باز است و عوامل حادثه مشخص نشده اند. این حادثه 280 میلیونی به هیات خسارت وارد کرد.

شنیده ایم که شما هنوز قسط قایق هایی را می دهید که در آن حادثه سوخت؟
برای توسعه ورزش قایقرانی، وامی از صندوق کارآفرینی امید گرفتم و برای خرید قایق های جدید هزینه کردم، ولی قایق ها سوخت و تنها اقساطش برایم ماند که هنوز در حال پرداخت آن هستم. بعد از آن هم کمکی به ما نشد.

صحت پایانی؟
از مدیرکل ورزش و جوانان استان که کمک کرده تا سال خوبی برای هیات رقم بخورد و میزبان المپیاد کشور و قهرمانی جوانان ایران باشیم، همچنین حمایت های شورای شهر بابت میزبانی مسابقات کشوری تشکر می کنم و امیدوارم برای مسابقات اسفندماه نیز که هزینه آن توسط شرکت کنندگان پرداخت می شود، برای زیرساخت هایی مثل امکانات محل مسابقات و اسکله های شناور همراهی لازم صورت بگیرد، چرا که همین ورزشکاران در آینده سفیران گردشگری بوشهر خواهند شد و همراه خانواده به این شهر سفر خواهند کرد.

 

منبع: خلیج فارس- زهرا اسماعیلی






نظـــرات شمـــا